Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • SteamTrac Systeem Binnenvaart en Marine Hydroxy Generator

    Dit project is uitgevoerd in de 1e tranche van de Stimuleringsregeling in 2011.   ThyssenKrupp Veerhaven, duwvaartrederij actief in de droge bulksector op de Rijn, wil aan de hand van het StreamTrac-systeem restwarmte van uitlaatgassen omzetten in nieuwe energie en terugbrengen in de motor. De SteamTrac verhoogt op deze wijze het rendement waardoor een brandstofreductie van 8% tot 12% wordt behaald. Hiermee wordt het gebruik van fossiele brandstoffen op schepen en de daaraan gerelateerde uitstoot van schadelijke stoffen sterk gereduceerd. Het systeem is inpasbaar op zowel bestaande als nieuw te bouwen schepen. Generatoren leveren on demand de juiste hoeveelheid gas…

  • DockLock

    Dit project is uitgevoerd binnen de 1e tranche van de Stimuleringsregeling in 2011.   DockLock heeft betrekking op het afmeerproces van bunkerschepen. Doel van dit concept is trossen en lieren overbodig te maken om zo te komen tot een snellere en veiligere afmeermethode. Het project beoogt het faciliteren van praktijktests aan boord van MTS Valburg. Partners   VT Group Mampaey

  • De EURO 5 duurzame binnenvaarttanker

    Dit project is uitgevoerd in de 1e tranche van de Stimuleringsregeling 2011.   M. Remie Tankvaart, specialist in het transport van zware stookolieproducten, ontwikkelde een financieel exploitatiemodel voor een binnenvaarttanker waarop door toepassing van bestaande en innoverende technieken kan worden voldaan aan de EURO 5 emissienormering. Partners   Damen Shipyards Group Bodewes Alewijnse Donker Vermogensbegeleiding

  • Flexfuel

    Het project Flexfuel is uitgevoerd binnen de 1e tranche van de Stimuleringsregeling 2011.   ArenaRed ontwikkelt een retrofit flexfuel-package voor de maritieme sector, waardoor veilig op LNG gevaren worden met een bestaande dieselmotor. Door plaatsing van een sensor in de verbrandingskamer kan de kwaliteit van de verbranding worden gemonitord. De motor stelt zichzelf via de motorcontroller van ArenaRed in naar de best haalbare instelling. LNG wordt ingezet als de hoofdbrandstof. Diesel wordt alleen ingezet in een zogenaamde Fall Back-scenario en als ontsteking. De speerpunten van de ontwikkeling van ArenaRed richten zich op: Dieselvervangingspercentage Rendement Emissies van CO2, NOx, fijnstof, methaanslip…

Filter

  • Interessegebieden