Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Schippers gezocht voor proef duurzame technieken binnenvaart

    De Europese aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun  schip en van de binnenvaartsector is gestart. Van 28 februari tot en met 24 april 2017, 12.00 uur kunnen binnenvaartschippers zich inschrijven voor de aanbesteding van het project CLean INland SHipping (CLINSH). CLINSH is een Europees project dat investeert in duurzaam vervoer over water.   De binnenvaart is een belangrijke schakel in de logistieke keten. Grote volumes worden over lange afstand getransporteerd. Om ervoor te zorgen dat de binnenvaart ook in de toekomst haar rol in de logistieke keten behoudt, moet zij investeren in schonere schepen. Dit…

  • Up-to-date statistieken op Binnenvaartcijfers.nl

    Tekst: Bureau Voorlichting Binnenvaart en De Binnenvaartkrant Actueel cijfermateriaal is noodzakelijk voor onderzoek, voor discussie, voor inzicht en voor planning. Over vervoer en meer speciaal over de binnenvaart is veel cijfermateriaal beschikbaar, maar waar vind je het? Voortaan luidt het antwoord: op www.binnenvaartcijfers.nl. Op die website presenteren het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en de Binnenvaartkrant een groot aantal up-to-date statistieken over de sector.   De overzichtelijke website presenteert de belangrijkste cijfers over goederentransport in Europa en meer specifiek in Nederland. Alle grafieken en tabellen worden permanent up-to-date gehouden door een automatische koppeling met verschillende bronnen. Naast openbare bronnen als CBS…

  • Samenwerking met Maritime Industry verder uitgebreid

    Tekst: Evenementenhal Gorinchem De inschrijvingen voor Maritime Industry 2017 blijven binnen stromen. Eerder dit jaar meldde de organisatie al de uitbreiding naar Hal 2 door de grote vraag vanuit de markt. De verkoop van deze nieuwe plekken die zijn ontstaan door de uitbreiding gaat in sneltreinvaart, meldt de organisatie. “We zijn hard op weg om de recordeditie van 2016 te overtreffen”, zegt Babette Fokkens namens Evenementenhal Gorinchem.   De editie in 2016 telde 487 exposanten en ruim 14.000 bezoekers. Daarmee was Maritime Industry 2016 groter dan ooit. Door de uitbreiding van de beursvloer naar Hal 2 is er tijdens de komende…

  • Subsidieregeling: Innovaties Duurzame Binnenvaart

    Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. Deze projecten kunnen demonstraties en ontwikkeling van nieuwe concepten, verdere optimalisaties of nieuwe combinaties van bestaande concepten zijn. Deze subsidie kan specifiek worden aangevraagd voor projecten gericht op de reductie van CO2-, NOx- en PM-emissies en/of methaanslip bij de voortstuwing van binnenvaartschepen. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van alternatieve brandstoffen, voor- of nabehandelingstechnieken, aanpassing van motormanagement en motorgebruik en de inrichting en gebruik…

  • Start proef duurzame technieken binnenvaart

    Het Europese demonstratieproject CLean INland SHipping (CLINSH) investeert in duurzaam vervoer over water. In februari 2017 start een aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun schip én willen bijdragen aan de kennis over emissiereducerende technieken voor de binnenvaart. De provincie Zuid-Holland is lead partner van CLINSH en investeert samen met 16 partners uit België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.   Waarom meedoen? Op dit moment staat de binnenvaart voor een opgave om te verduurzamen. Dat betekent dat de sector nu moet investeren in schonere schepen. Dit kunnen investeringen zijn in geheel schonere schepen, maar ook…

  • Nieuwe emissie-eisen voor de binnenvaart: NRMM Fase V

    Het stellen van eisen aan de uitstoot van binnenvaartschepen is een recente ontwikkeling. Veel mensen herinneren zich nog wel de invoering van emissie-eisen CCR-I en -II in respectievelijk 2003 en 2007. Daarna werd het een tijd stil. Er werd weliswaar gesproken over CCR-III en CCR-IV, maar deze eisen kwamen er uiteindelijk nooit.   Nieuwe hoofd- en hulpmotoren voor een binnenvaartschip moeten op dit moment voldoen aan emissie-eisen voor Non-Road Mobile Machinery (NRMM) óf van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Actuele normen voor de binnenvaart staan bekend als respectievelijk NRMM Fase IIIA en CCR-II. Deze twee normen zijn nagenoeg…

Filter

  • Interessegebieden