Menu
Close
Gerelateerde ontwikkelingen
De binnenvaartsector staat voor een grote en noodzakelijke vergroeningsslag. Indien de vergroeningsslag niet wordt gestimuleerd en het aan de autonome ontwikkeling wordt overgelaten zal het overgrote deel van de vloot niet voldoen aan de nieuwe Europese emissienorm en de toegangseis voor de Rotterdamse haven. Financiering is een grote bottleneck en de binnenvaartsector kan de kosten hoogstwaarschijnlijk zelf niet dragen. Gegeven de maatschappelijke en economische relevantie van emissiereductie in de sector, zal een verkenning verricht worden naar de mogelijkheden voor de realisering van een fonds voor de vergroening van de binnenvaartsector: Fonds Verduurzaming Binnenvaart (FVB). Het beoogde FVB kan financieringsinstrumenten beschikbaar…
Dit project is uitgevoerd in de 1e tranche van de Stimuleringsregeling 2011. M. Remie Tankvaart, specialist in het transport van zware stookolieproducten, ontwikkelde een financieel exploitatiemodel voor een binnenvaarttanker waarop door toepassing van bestaande en innoverende technieken kan worden voldaan aan de EURO 5 emissienormering. Partners Damen Shipyards Group Bodewes Alewijnse Donker Vermogensbegeleiding
De afgelopen drie jaar bood MARIN gratis tanktijd aan maritieme MKB’ers voor het testen van innovatieve ideeën. Vanwege het succes volgt er in 2017 een vierde ronde. Het aanbod is bedoeld voor MKB’ers die een nieuw maritiem concept willen onderzoeken: om te kijken of het werkt, om het te verbeteren of om het te demonstreren. MARIN wil met dit initiatief Nederlandse MKB’ers helpen een belangrijke stap te maken in de ontwikkeling van hun innovatie. Het gaat om nieuwe ideeën en concepten en mogelijke projecten zijn breed: van drijvende zonnepanelen en zwemrobots tot een waterkrachtinstallatie voor het opwekken van energie.…