Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen van start

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt in totaal €76.7 mln. beschikbaar voor verschillende maatregelen om een binnenvaartschip te verduurzamen welke hoofdzakelijk gericht zijn op reductie van NOx en PM. De regeling loopt van 2021 t/m 2025. Scheepseigenaren kunnen subsidie krijgen voor aanschaf en inbouw van drie investeringen: een Stage V-motor met typegoedkeuring, een SCR-katalysator of een elektrische aandrijfmotor. Maatregelen tegen geluidsemissies komen ook in aanmerking als die rechtstreeks samenhangen met één van bovenstaande investeringen. Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens Deze regeling is in het leven geroepen om twee doelen te behalen. De Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens…

  • Subsidieregeling voor Motorfabrikanten open tot 1 maart 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt ook in 2021 middelen ter beschikking voor de ontwikkeling en certificering van binnenvaartmotoren. Met de regeling ‘Duurzame Binnenvaartmotoren’ worden motorfabrikanten gestimuleerd om binnenvaartmotoren met Stage V-certificaat op de markt te brengen. Projecten die in aanmerking willen komen voor de regeling moeten zich richten op ontwikkeling en certificering van motoren van het type IWP (binnenvaartvoortstuwingsmotoren), IWA (binnenvaart- ondersteuningsmotoren), of de marinisatie van NRE (Non-Road Engines onder de 560kW) en Euro VI-motoren zoals bedoeld in EU-verordening 2016/1628 waar de Stage V-eisen uiteen zijn gezet. De eerste ronde liep tot 16 november jl. waarvoor €500.000 beschikbaar…

  • Impact assessment biobrandstoffen voor de binnenvaart

    De binnenvaart bevindt zich in een transitie naar een emissievrije transportmodaliteit en staat hierbij voor de uitdaging om grotendeels alle broeikasgassen en luchtvervuilende emissies tegen 2050 te elimineren, in lijn met de strategische doelstellingen zoals opgenomen in de Europese en nationale Green Deal en de Mannheim Verklaring van de CCR. De transitie naar een zero-emissie binnenvaart kent geen ‘silver bullet’. Diverse alternatieve schone brandstoffen en vergroeningstechnieken zullen een rol spelen in de transitie. Eén van de opties om al op korte termijn broeikasgasemissies te reduceren is het breed toepassen van biodiesel in blends. Daarom is in de Green Deal Zeevaart,…

  • Virtueel bedrijfsbezoek MARIN

    Ga op maandag 9 november mee op virtueel bedrijfsbezoek naar de maritieme onderzoeksinstelling MARIN in Wageningen. In dit digitale bezoek kom je erachter wat MARIN zoal doet. In het bijzonder zal ingegaan worden op onderzoeksprojecten die gericht zijn op smart shipping. Onderzoeker Egbert Ypma neemt je in driekwartier mee langs onderwater drones, onbemande RHIBs en zeeschepen die zelf aanvaringen voorkomen. MARIN heeft jarenlange ervaring naar automatisering in de scheepvaart, ook het autonoom of zelfs onbemand varen komt steeds dichterbij. Hoe kom je erachter of dit veilig is? Dit online bedrijfsbezoek start om 16.00 uur en maak je mee vanuit je…

  • Subsidieregeling voor Motorfabrikanten geopend

    Fabrikanten en mariniseerders van binnenvaartmotoren die zich richten op het ontwikkelen en/of certificeren van binnenvaartmotoren van de types IWP, IWA, of NRE als bedoeld in de verordening EU 2016/1628 ('Stage V'), kunnen een beroep doen op de Tijdelijke Subsidieregeling Duurzame Binnenvaartmotoren 2020-2021.  Motoren die op basis van de genoemde verordening als gelijkwaardig zijn erkend kunnen ook in aanmerking komen. In 2020 is €500.000 beschikbaar, in 2021 komt nogmaals €1.000.000 vrij. Projecten kunnen maximaal €250.000 subsidie krijgen. Aanvragen voor het jaar 2020 moeten uiterlijk op 16-11-2020 worden ingediend. Meer informatie op https://www.eicb.nl/projecten/sdbm/

  • Binnenvaart zet eerste stappen naar aandrijving op waterstof

    De binnenvaart en de short sea scheepvaart zetten de eerste voorzichtige stappen naar een volledig emissievrije aandrijving via waterstof. Dat blijkt uit een inventariserend onderzoek, dat het Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) in opdracht van de ministeries EZK en IenW heeft uitgevoerd. Er zijn in Nederland circa 20 innovatieve projecten op dit terrein gaande. De eerste concrete demonstratieschepen met waterstof-aandrijving komen naar verwachting in 2021 in de vaart. Nederland is, samen met Noorwegen, koploper met de ontwikkeling van waterstof als energiedrager voor de scheepvaart. Er worden verschillende technieken als energiedrager ontwikkeld: waterstof in gasvorm, waterstof in vloeibare vorm en waterstofdragers…

Filter

  • Interessegebieden