Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Virtueel bedrijfsbezoek MARIN

    Ga op maandag 9 november mee op virtueel bedrijfsbezoek naar de maritieme onderzoeksinstelling MARIN in Wageningen. In dit digitale bezoek kom je erachter wat MARIN zoal doet. In het bijzonder zal ingegaan worden op onderzoeksprojecten die gericht zijn op smart shipping. Onderzoeker Egbert Ypma neemt je in driekwartier mee langs onderwater drones, onbemande RHIBs en zeeschepen die zelf aanvaringen voorkomen. MARIN heeft jarenlange ervaring naar automatisering in de scheepvaart, ook het autonoom of zelfs onbemand varen komt steeds dichterbij. Hoe kom je erachter of dit veilig is? Dit online bedrijfsbezoek start om 16.00 uur en maak je mee vanuit je…

  • Subsidieregeling voor Motorfabrikanten geopend

    Fabrikanten en mariniseerders van binnenvaartmotoren die zich richten op het ontwikkelen en/of certificeren van binnenvaartmotoren van de types IWP, IWA, of NRE als bedoeld in de verordening EU 2016/1628 ('Stage V'), kunnen een beroep doen op de Tijdelijke Subsidieregeling Duurzame Binnenvaartmotoren 2020-2021.  Motoren die op basis van de genoemde verordening als gelijkwaardig zijn erkend kunnen ook in aanmerking komen. In 2020 is €500.000 beschikbaar, in 2021 komt nogmaals €1.000.000 vrij. Projecten kunnen maximaal €250.000 subsidie krijgen. Aanvragen voor het jaar 2020 moeten uiterlijk op 16-11-2020 worden ingediend. Meer informatie op https://www.eicb.nl/projecten/sdbm/

  • Binnenvaart zet eerste stappen naar aandrijving op waterstof

    De binnenvaart en de short sea scheepvaart zetten de eerste voorzichtige stappen naar een volledig emissievrije aandrijving via waterstof. Dat blijkt uit een inventariserend onderzoek, dat het Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) in opdracht van de ministeries EZK en IenW heeft uitgevoerd. Er zijn in Nederland circa 20 innovatieve projecten op dit terrein gaande. De eerste concrete demonstratieschepen met waterstof-aandrijving komen naar verwachting in 2021 in de vaart. Nederland is, samen met Noorwegen, koploper met de ontwikkeling van waterstof als energiedrager voor de scheepvaart. Er worden verschillende technieken als energiedrager ontwikkeld: waterstof in gasvorm, waterstof in vloeibare vorm en waterstofdragers…

  • €79 mln voor vergroening van binnenvaartschepen

    Op 24 april heeft de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit een aantal maatregelen aangekondigd om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Een van deze maatregelen betreft het beschikbaar stellen van €79 mln voor vergroening van binnenvaartschepen.   Deze maatregel gaat uit van het plaatsen van SCR-katalysatoren op bestaande motoren van binnenvaartschepen om de stikstofuitstoot van de motor terug te brengen. Per schip kan hiermee een stikstofreductie van ruim 80% worden bereikt. Hiertoe wordt de subsidieregeling die wordt opgesteld in het kader van de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens uitgebreid. De verwachte kosten voor het Rijk bedragen 79…

  • Afronding project Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport

    Het project “Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport” nadert een succesvol einde. Onder leiding van het EICB heeft het projectconsortium in vier jaar tijd drie LNG aangedreven schepen en één LNG-bunkerstation opgeleverd. Gedurende het project zijn belangrijke inzichten vergaard over ontwerp, inbouw en gebruik van LNG-installaties aan boord van binnenvaartschepen.   De performances van zowel de schepen als het bunkerstation worden gedurende een periode van zes maanden getest. Het eerste pilot testrapport van het schip De Werkendam is inmiddels gepubliceerd en te vinden op de projectwebsite: https://lngbinnenvaart.eu. De laatste pilot periode zal eind juni 2020 afgerond worden. Alle testrapportages,…

  • NOVIMAR mid term conferentie succesvol

    Het project NOVIMAR (voluit NOVel Iwt and MARitime transport concepts) is inmiddels halverwege de projectduur. In dit project, dat wordt gefinancierd vanuit Europese H2020-middelen, staat de ontwikkeling van een nieuw logistiek concept rondom de ‘vessel train’ centraal: een konvooi van schepen, waarvan het voorste schip als leider fungeert en dat de snelheid en koers bepaalt. De schepen daarachter volgen automatisch via een elektronisch besturings- en communicatiesysteem. Daardoor hebben zij minder of misschien in de toekomst zelfs helemaal geen bemanning nodig. Tijdens de mid-term conference op donderdag 21 november in Brussel is de balans van het NOVIMAR project opnieuw opgemaakt. De…

Filter

  • Interessegebieden