Op uitnodiging van de Europese Commissie nam EICB deel aan de TEN-t dagen die plaatsvonden van 21 tot en met 23 juni in de Van Nellefabriek in Rotterdam. Aldaar werd tekst en uitleg gegeven over EIBIP: European Inland Barging Innovation Platform.
Menu
Close
Gerelateerde ontwikkelingen
CLINSH, een Europees project gericht op het demonstreren van de haalbaarheid van emissiereductie in de binnenvaart, is op 1 september van start gegaan met steun van het Europese LIFE fonds. De officiële kick-off conferentie van CLINSH wordt op 27 oktober in Düsseldorf gehouden. Deze conferentie is een interessante gelegenheid voor projectpartners en andere geïnteresseerde partijen om meer te leren over CLINSH en hierbij betrokken te raken. Voor meer informatie over deze conferentie en registratie kunt u hier terecht. In CLINSH zullen de partners innovatieve technologieën, alternatieve brandstoffen en walstroom demonstreren en implementeren om zo bij te dragen aan een versnelde…
Het stellen van eisen aan de uitstoot van binnenvaartschepen is een recente ontwikkeling. Veel mensen herinneren zich nog wel de invoering van emissie-eisen CCR-I en CCR-II in respectievelijk 2003 en 2007. Daarna werd het een tijd stil. Er werd weliswaar gesproken over CCR-III en CCR-IV, maar deze eisen kwamen er uiteindelijk nooit. Nieuwe hoofd- en hulpmotoren voor een binnenvaartschip moeten op dit moment voldoen aan emissie-eisen voor Non-Road Mobile Machinery (NRMM) óf van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Actuele normen voor de binnenvaart staan bekend als respectievelijk NRMM Fase IIIA en CCR-II. Deze twee normen zijn nagenoeg…
Het Europese innovatieproject voor de binnenvaart ‘Prominent’ heeft onlangs een aantal deliverables opgeleverd. EICB is actief betrokken geweest bij totstandkoming van deze rapporten. Ze zijn terug te vinden op de website www.prominent-iwt.eu De lijst met operationale profielen en fleet families kan bekeken worden via deze link. Het rapport identificeert de vloot en maakt een afbakening van typische vlootfamilies en operationele profielen op de Europese binnenwateren. Het tweede rapport betreft een overzicht van de best beschikbare technologieën en vergroeningsconcepten, gericht op de reductie van brandstofverbruik en emissie-uitstoot. Dit rapport is hier terug te lezen.