Op uitnodiging van de Europese Commissie nam EICB deel aan de TEN-t dagen die plaatsvonden van 21 tot en met 23 juni in de Van Nellefabriek in Rotterdam. Aldaar werd tekst en uitleg gegeven over EIBIP: European Inland Barging Innovation Platform.
Menu
Close
Gerelateerde ontwikkelingen
Zeventien partijen – overheden, bedrijven en kennisinstellingen – uit 4 Europese landen: Nederland, België, Duitsland en Engeland bekrachtigden donderdag 27 oktober 2016 in Düsseldorf hun samenwerking in het Europese LIFE project CLINSH: CLean INland Shipping. Door het testen van vernieuwende technieken, alternatieve brandstoffen en walstroom willen de partijen komen tot forse emissiereducties in de binnenvaart. Het effect wordt vervolgens continu gemonitord op 30 schepen. Deze data bieden een handvat voor beleidsmakers bij lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties. Ook brengt CLINSH de business cases van de verschillende maatregelen voor schippers in kaart, om zo de vloot te stimuleren tot…
CLINSH, een Europees project gericht op het demonstreren van de haalbaarheid van emissiereductie in de binnenvaart, is op 1 september van start gegaan met steun van het Europese LIFE fonds. De officiële kick-off conferentie van CLINSH wordt op 27 oktober in Düsseldorf gehouden. Deze conferentie is een interessante gelegenheid voor projectpartners en andere geïnteresseerde partijen om meer te leren over CLINSH en hierbij betrokken te raken. Voor meer informatie over deze conferentie en registratie kunt u hier terecht. In CLINSH zullen de partners innovatieve technologieën, alternatieve brandstoffen en walstroom demonstreren en implementeren om zo bij te dragen aan een versnelde…
Het stellen van eisen aan de uitstoot van binnenvaartschepen is een recente ontwikkeling. Veel mensen herinneren zich nog wel de invoering van emissie-eisen CCR-I en CCR-II in respectievelijk 2003 en 2007. Daarna werd het een tijd stil. Er werd weliswaar gesproken over CCR-III en CCR-IV, maar deze eisen kwamen er uiteindelijk nooit. Nieuwe hoofd- en hulpmotoren voor een binnenvaartschip moeten op dit moment voldoen aan emissie-eisen voor Non-Road Mobile Machinery (NRMM) óf van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Actuele normen voor de binnenvaart staan bekend als respectievelijk NRMM Fase IIIA en CCR-II. Deze twee normen zijn nagenoeg…