Update 08-02-2023 // 05-06-2023: inmiddels is het budget voor motorvervanging van 2023 uitgevraagd. Dit geldt ook voor het aanvullende budget dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat op 5 juni 2023 publiceerde. Het heeft hierdoor weinig zin om voor motorvervanging nog een aanvraag te doen. Voor nabehandeling is nog wel budget beschikbaar.
Veelgestelde vragen: zie de tab FAQ in de balk bovenaan deze pagina.
Doel van de regeling
De regeling is bedoeld om de vervanging van oudere motoren door de moderne Stage V motoren te versnellen. Deze motoren stoten minder fijnstof en stikstof uit. Hiernaast komt geld beschikbaar voor de aanschaf van SCR katalysatoren, die specifiek de stikstofuitstoot terugdringen. Tot slot kunnen ook elektrische aandrijfmotoren worden gesubsidieerd, als zij van elektriciteit worden voorzien door een batterij of brandstofcel of indien de huidige oplossing makkelijk hierdoor vervangen kan worden. Wanneer zij rechtstreeks samenhangen met een van bovenstaande investeringen, komen ook maatregelen tegen geluidsemissies in aanmerking voor subsidie.
Tijdpad en Subsidiebedragen
De verkrijgbare subsidie per vaartuig bedraagt maximaal €400.000. Het subsidiepercentage is ten hoogste 40% van de investeringskosten (dit percentage kan voor MKB aanvragers worden verhoogd naar 50% voor middelgrote ondernemers en 60% voor kleine ondernemers). Subsidieverdeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.
Voor de aanschaf van een Stage V motor (met typegoedkeuring) of elektromotor is in totaal 30.8 miljoen beschikbaar, verdeeld over de periode 2021-2023. In 2023 is €17 MLN beschikbaar. Voor de aanschaf van SCR katalysatoren (desgewenst in combinatie met een roetfilter) is gedurende de periode 2021-2025 in totaal 46.4 miljoen beschikbaar. In 2023 is €4.5 MLN beschikbaar. Voor de regeling is er gedurende de gehele looptijd (einde in 2023, resp. 2025) de mogelijkheid een aanvraag te doen in de eerste drie kwartalen. Zie voor een totaaloverzicht van de bedragen per jaar de FAQ.
Het doen van een aanvraag
U kunt een aanvraag doen via de website van de RVO: www.rvo.nl/SRVB. Let erop dat u voor het doen van een aanvraag E-Herkenning niveau 2+ inclusief machtiging RVO diensten op niveau 2+ nodig heeft (heeft u dit nog niet, vraag dit dan eerst aan). Er zitten een aantal basisvereisten aan iedere aanvraag, zie hiervoor de FAQ van de regeling. Reken in iedergeval op de volgende onderdelen:
1. Binnenschipcertificaat van het vaartuig;
2. Vaartijdenboek waarin duidelijk wordt dat in de afgelopen 12 maanden het schip 60 dagen in Nederland in bedrijf was;
3. Duidelijk gespecificeerde, nog geldige, offerte van de investering.
Vragen & Informatie
Voor inhoudelijke vragen en als u behoefte heeft om te overleggen over de mogelijkheden op uw schip kunt u contact opnemen met het EICB via de gegevens onderaan de pagina. Met de volgende bronnen kunt u zich verder inlezen:
1. Veel gestelde vragen – zie tab FAQ bovenaan deze pagina;
2. De volledige tekst van de regeling – zie de tab documenten;
3. Checklist SCR Katalysatoren- zie de tab documenten;
4. Checklist Roetfilters (vaak in combinatie met SCR aangeschaft, valt sinds 2023 onder de regeling) – zie de tab documenten.
Bijgvoegd treft u de regeling aan zoals gepubliceerd in de Staatscourant.
Informatie voor mensen die aanschaf van een SCR katalysator overwegen. Ook relevant voor Stage V motoren met nabehandeling.
Informatie voor mensen die aanschaf van een SCR katalysator overwegen. Niet subsidiabel onder deze regeling, wel relevant voor Stage V motoren met nabehandeling.
Bijgevoegd de update van de regeling per 01-10-2021. Het subsidieplafond voor de vervanging van motoren wordt met €2 MLN verhoogd. Dit geld is afkomstig van de subsidiepot voor SCR katalysatoren, die voor het jaar 2021 met hetzelfde bedrag wordt verlaagd naar €13,6 MLN.
Bijgevoegd de update van de regeling per 30-09-2022. Subsidieplafond voor motoren is verhoogd. Enkele wijzigingen wat betreft openings- en sluitingsdata en -tijden.
In 2023 wordt er een roetfilter toegevoegd aan de regeling, is er nieuw budget voor hermotoriseren, wordt het plafond per aanvraag verhoogd en wordt het openingsmoment van de regeling aangepast.
Hieronder enkele veelgestelde vragen.
Er zijn de volgende opties:
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor een SCR katalysator. Let wel op het volgende:
Vanaf 2023 is het mogelijk een roetfilter toe te voegen aan uw aanvraag als u een SCR katalysator aanvraagt. Het is niet mogelijk alléén een roetfilter aan te vragen.
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor een Stage V motor. Let wel op het volgende:
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor installatie en aanschaf van een elektrische aandrijfmotor. Let wel op het volgende:
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”) én u subsidie aanvraagt voor een SCR katalysator, Stage V motor of elektrische aandrijfmotor, mag u in principe subsidie aanvragen voor maatregelen die geluidsemissies reduceren. Let wel op het volgende:
Dit is geen probleem, zolang er maar sprake is van een aparte offerte en factuur voor die werkzaamheden waar u subsidie voor aanvraagt.
In de regel niet. Het gaat alleen om aanschaf en installatie van motor of SCR en geluid reducerende maatregelen die daarbij horen.
Echter, bij de installatie van een nieuwe motor zijn de kosten van de aanschaf en installatie van een nieuwe keerkoppeling en/of schroef subsidiabel indien de effectieve werking van de nieuwe motor dit vereist. Bij het plaatsen van een katalysator zijn deze kosten niet subsidiabel.
Neem contact op met Niels Kreukniet