Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • CLINSH: Nieuwe Europese aanbesteding voor monitoringapparatuur gestart

    Voor het Europese project CLINSH is op 14 juli 2017 de Europese openbare aanbesteding voor monitoringapparatuur van start gegaan. Deze is gepubliceerd op CTM-platform en Tenderned. Deze monitoring zal plaatsvinden op dertig schepen, waarvan: a) 15 schepen uitgerust zullen worden (door de eigenaar) met een emissie reducerende techniek of aangepast worden om op een alternatieve brandstof te varen tijdens het demonstratieproject. De gedemonstreerde technieken zijn SCR-DPF, Fuel Water Emulsion, hybride technologie, Liquefied Natural Gas (LNG) en Gas-to-Liquid (GTL). b) 15 schepen die al uitgerust zijn met een emissie reducerende techniek of al varen op een alternatieve brandstof. Voor deze schepen…

  • Terugblik op bijeenkomst Stage V in de praktijk

    Op 20 juni vond de bijeenkomst plaats over NRMM Stage V in de praktijk. Honderdvijftig bezoekers kwamen deze middag naar Hal4 aan de Maas in Rotterdam om op de hoogte te worden gesteld over de betekenis van deze nieuwe emissieregels voor hun bedrijf. De presentaties die deze middag zijn gehouden kun je hieronder downloaden. Ook kun je de bijeenkomst terugkijken op video. [gallery size="medium" link="file" ids="1019,1020,1021,1022,1023,1024"] Introductie door Khalid Tachi, directeur EICB Voordracht Paul Goris, voorzitter CBRB Voordracht Hester Duursema, directeur Koninklijke BLN-Schuttevaer Stellingen De bijeenkomst is integraal uitgezonden door middel van LIVE streaming, onder andere op Facebook en de…

  • Vessel Train uit de startblokken

    Donderdag 22 juni vond de internationale kick-off plaats van het project NOVIMAR, afkorting voor NOVel Inland waterways transport and MARitime transport concept. In totaal 22 projectpartners uit negen Europese landen (waarvan 7 uit Nederland) verzamelden zich voor de eerste General Assembly op de RDM Campus in Rotterdam.   Het project wordt gecoördineerd door NMT en ondersteund door een bijdrage uit het Europese Horizon 2020 programma. Het EICB is als werkpakketleider van het onderdeel Disseminatie en Market Uptake nauw bij de ontwikkelingen betrokken. Deelnemers aan het NOVIMAR-project onderzoeken en ontwikkelen in vier jaar tijd een geheel nieuw transportconcept voor vervoer over…

  • Bijeenkomst ‘Stage V in de praktijk’ op dinsdag 20 juni in Rotterdam

    Ook benieuwd naar de gevolgen van aankomende emissieregelgeving uit Europa voor jouw bedrijfsvoering? Op dinsdagmiddag 20 juni organiseren EICB en de samenwerkende brancheorganisaties een praktische bijeenkomst in Rotterdam waar experts alle vragen zullen beantwoorden. Maak kennis met technische oplossingen, of praat informeel met collega's bij tijdens de afsluitende netwerkborrel. Schrijf je direct in via het aanmeldformulier.   [embed]https://vimeo.com/221743110[/embed]  

  • Summary of workshop on EURO-VI truck engines

    On Tuesday May 9th 2017 during the Maritime Industry fair in Gorinchem (the Netherlands) the Dutch Innovation Lab of the Expertise and InnovationCentre Barging (EICB) organized a meeting about EURO-VI truck-engines and how these engines fit to the NRMM Stage-V requirements. A series of experts provided insight into questions -amongst others- how feasible the concept is in terms of both technology and regulations.   Application of EURO-VI engines for the propulsion of inland waterway vessels is currently a hot topic. Results of a first pilot look very promising. These engines can play a role for entrepreneurs who want to comply…

  • EURO VI motoren als mogelijke oplossing voor Stage V?

    Ontdek hoe vrachtwagenmotoren kunnen bijdragen aan vergroening van uw binnenvaartonderneming! Op dinsdag 9 mei aanstaande, tijdens de Maritime Industry Beurs in Gorinchem, organiseert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) een bijeenkomst over de toepassing van EURO VI vrachtwagenmotoren in de binnenvaart. Een serie experts geeft inzicht in vragen zoals: hoe haalbaar is het concept qua techniek en regelgeving? Is de oplossing betaalbaar? En voor wie is het eventueel geschikt?   Toepassing van EURO VI motoren voor de aandrijving van binnenvaartschepen staat momenteel volop in de belangstelling. Resultaten van een eerste pilot zijn inmiddels bekend en die zien er veelbelovend uit.…

Filter

  • Interessegebieden