Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Themabijeenkomst EICB op dinsdag 20 juni

    De Europese emissierichtlijn NRMM Stage V brengt vanaf 2019 een nieuwe realiteit in de sector. Scheepsmotoren zijn dan verplicht om te voldoen aan strengere regels voor de uitstoot van stikstof en fijnstof. EICB nodigt alle binnenvaartondernemers uit om op 20 juni kennis te maken met praktische oplossingen voor ondernemers waarmee ze kunnen voldoen aan Stage V. Deze middag zullen ook vertegenwoordigers van technische innovaties aanwezig zijn om uw persoonlijke vragen te beantwoorden. [gravityform id="6" title="true" description="true"]

  • Nieuwe emissie-eisen voor de binnenvaart: NRMM Fase V

    Het stellen van eisen aan de uitstoot van binnenvaartschepen is een recente ontwikkeling. Veel mensen herinneren zich nog wel de invoering van emissie-eisen CCR-I en CCR-II in respectievelijk 2003 en 2007. Daarna werd het een tijd stil. Er werd weliswaar gesproken over CCR-III en CCR-IV, maar deze eisen kwamen er uiteindelijk nooit.   Nieuwe hoofd- en hulpmotoren voor een binnenvaartschip moeten op dit moment voldoen aan emissie-eisen voor Non-Road Mobile Machinery (NRMM) óf van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Actuele normen voor de binnenvaart staan bekend als respectievelijk NRMM Fase IIIA en CCR-II. Deze twee normen zijn nagenoeg…

  • Schippers gezocht voor proef duurzame technieken binnenvaart

    De Europese aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun schip en van de binnenvaartsector is gestart. Van 28 februari tot en met 24 april 2017, 12.00 uur kunnen binnenvaartschippers zich inschrijven voor de aanbesteding van het project CLean INland SHipping (CLINSH). CLINSH is een Europees project dat investeert in duurzaam vervoer over water.   De binnenvaart is een belangrijke schakel in de logistieke keten. Grote volumes worden over lange afstand getransporteerd. Om ervoor te zorgen dat de binnenvaart ook in de toekomst haar rol in de logistieke keten behoudt, moet zij investeren in schonere schepen. Dit…

  • Subsidieregeling: Innovaties Duurzame Binnenvaart

    Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten. Deze projecten kunnen demonstraties en ontwikkeling van nieuwe concepten, verdere optimalisaties of nieuwe combinaties van bestaande concepten zijn. Deze subsidie kan specifiek worden aangevraagd voor projecten gericht op de reductie van CO2-, NOx- en PM-emissies en/of methaanslip bij de voortstuwing van binnenvaartschepen. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van alternatieve brandstoffen, voor- of nabehandelingstechnieken, aanpassing van motormanagement en motorgebruik en de inrichting en gebruik…

  • Start proef duurzame technieken binnenvaart

    Het Europese demonstratieproject CLean INland SHipping (CLINSH) investeert in duurzaam vervoer over water. In februari 2017 start een aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun schip én willen bijdragen aan de kennis over emissiereducerende technieken voor de binnenvaart. De provincie Zuid-Holland is lead partner van CLINSH en investeert samen met 16 partners uit België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.   Waarom meedoen? Op dit moment staat de binnenvaart voor een opgave om te verduurzamen. Dat betekent dat de sector nu moet investeren in schonere schepen. Dit kunnen investeringen zijn in geheel schonere schepen, maar ook…

  • Innovation Lab-partner HDM ontvangt prijs voor duurzaamheid

    EICB Innovation Lab-partner HDM uit Maassluis ontving op de jaarlijkse dag van de duurzaamheid de ‘Gemeentevlag duurzaam ondernemer 2016’. Uitreiking vond plaats door wethouder Sjef Evers op nominatie van het bestuur van de Maassluise Ondernemers verenigd in de MOVe.    HDM bestaat uit de bedrijven Holland Diesel Maassluis, Holland Driveline Maassluis en Holland Sustainable solutions Maassluis. Met 33 personeelsleden is HDM wereldwijd actief met het onderhoud, reparatie en revisie van Diesel- en Gasmotoren en de bijbehorende transmissies. Samen met partners uit de binnenvaartbranche heeft HDM de techniek ontwikkeld om gasmotoren efficiënter en schoner te maken. Deze zogeheten Clean Engine Technology…

Filter

  • Interessegebieden