Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Start-up in residence Zuid-Holland

    De provincie Zuid Holland daagt jonge start-ups uit om actuele vraagstukken ter hand te nemen. Twee de huidige challenges betreffen onderwerpen die mogelijk relevant zijn voor binnenvaart georiënteerde partijen: Inspectie van Vaarwegen Groene Corridor Meer informatie over het start-up programma is te lezen op de webpage: www.startupinresidence.com/zuid-holland/#. Indienen voor de huidige challenge kan tot 9 april.  Vooraf zal op 22 maart een informatiebijeenkomst plaatsvinden.  

  • Emissieloze schepen krijgen 20% korting

    Binnenvaartschepen die emissieloos varen krijgen in de Amsterdamse en Zaanse haven een korting van 20% op het binnenhavengeld. Deze korting krijgen binnenvaartschepen als zij het platina label van Green Award hebben. Daarmee zijn Amsterdam en Zaanstad de eerste havens van Nederland die dit nieuwe label van het Green Award programma inzetten. De regeling gaat per 1 januari 2018 in. Green Award, het certificatieprogramma voor binnen- en zeevaartschepen heeft half december een platina label geïntroduceerd voor emissieloos varen. Het programma certificeert schepen die betere resultaten op het gebied van milieu laten zien dan wettelijk verplicht is. De Amsterdamse haven neemt sinds 2015…

  • Project LNG Breakthrough to enable LNG bunker station for Dordrecht Inland Seaports

    The Port of Rotterdam wants to realise a new multifuel bunker station for the refuelling of LNG and other cleaner fuels. Krabbegors/Duivelseiland at Dordrecht Inland Seaport has been designated as the location for this bunker station. Port of Rotterdam and Pitpoint.LNG signed a letter of intent to jointly further investigate the realisation of such a multifuel bunker station.   “The realisation of a multifuel bunker station reflects the Port of Rotterdam’s commitment to play a pioneering role, as the administrator of the biggest port in Europe, in energy transition within Europe. In this way, we will encourage the use of…

  • EIBIP at the Connecting EU Conference 2017 in TALLINN

    The Connecting Europe Conference 2017 organised by the Directorate-General for mobility and transport (DG MOVE) of the European Commission was held in Tallinn, Estonia, September 21st & 22nd, 2017, related to the Estonian EU Presidency 2017. Focus of the Conference was the identification of policies, as well as financing for investment in the transport sector in terms of the EU financial framework after 2020. The European Inland Barging Innovation Platform (EIBIP) and the German innovation centre D-ZIB promoting the uptake of green technology and efficient sailing by the inland waterway transport sector, had a joint booth with three other EU-projects:…

  • Summary of workshop on EURO-VI truck engines

    On Tuesday May 9th 2017 during the Maritime Industry fair in Gorinchem (the Netherlands) the Dutch Innovation Lab of the Expertise and InnovationCentre Barging (EICB) organized a meeting about EURO-VI truck-engines and how these engines fit to the NRMM Stage-V requirements. A series of experts provided insight into questions -amongst others- how feasible the concept is in terms of both technology and regulations.   Application of EURO-VI engines for the propulsion of inland waterway vessels is currently a hot topic. Results of a first pilot look very promising. These engines can play a role for entrepreneurs who want to comply…

  • EURO VI motoren als mogelijke oplossing voor Stage V?

    Ontdek hoe vrachtwagenmotoren kunnen bijdragen aan vergroening van uw binnenvaartonderneming! Op dinsdag 9 mei aanstaande, tijdens de Maritime Industry Beurs in Gorinchem, organiseert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) een bijeenkomst over de toepassing van EURO VI vrachtwagenmotoren in de binnenvaart. Een serie experts geeft inzicht in vragen zoals: hoe haalbaar is het concept qua techniek en regelgeving? Is de oplossing betaalbaar? En voor wie is het eventueel geschikt?   Toepassing van EURO VI motoren voor de aandrijving van binnenvaartschepen staat momenteel volop in de belangstelling. Resultaten van een eerste pilot zijn inmiddels bekend en die zien er veelbelovend uit.…

Filter

  • Interessegebieden