Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze dagelijks op onze website. U bent hierdoor altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen uw werkveld.

Laatste ontwikkelingen

  • Subsidieregeling: Innovaties Duurzame Binnenvaart 2018

    Heeft u een goed idee dat kan bijdragen aan de verduurzaming van de binnenvaart? Binnen de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu geld ter beschikking voor innovatieve en duurzame projecten.  Voor deze ronde is een bedrag van in totaal € 1.250.000 beschikbaar waarvan € 250.000 maximaal per projectaanvraag (tot maximaal 50% van de subsidiabele kosten). Deze projecten kunnen demonstraties en ontwikkeling van nieuwe concepten, verdere optimalisaties of nieuwe combinaties van bestaande concepten zijn. Deze subsidie kan specifiek worden aangevraagd voor projecten gericht op de reductie van CO2-, NOx- en PM-emissies en/of methaanslip bij de voortstuwing van binnenvaartschepen. Hierbij…

  • Stimuleringsregeling ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ geopend

    Op 1 december 2017 is de stimuleringsregeling ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ van het Havenbedrijf Rotterdam geopend. Deze regeling verstrekt financiële bijdragen aan nieuwe projecten die leiden tot reductie van brandstofverbruik, broeikasgassen (CO2, CH4) en luchtemissies (NOx, PM) door de binnenvaart. Aanvragen kunnen tot en met uiterlijk 28 februari 2018 worden ingediend bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). De Stimuleringsregeling staat open voor aanvragen door ondernemingen, publieksrechtelijke organisaties of combinaties daarvan. De maximale bijdragen zijn 25% voor in aanmerking komende onderzoeksprojecten en 75% voor projecten die zijn gericht op concrete uitvoering van tastbare demonstraties. Initiatiefnemers hebben tot…

  • Emissieloze schepen krijgen 20% korting

    Binnenvaartschepen die emissieloos varen krijgen in de Amsterdamse en Zaanse haven een korting van 20% op het binnenhavengeld. Deze korting krijgen binnenvaartschepen als zij het platina label van Green Award hebben. Daarmee zijn Amsterdam en Zaanstad de eerste havens van Nederland die dit nieuwe label van het Green Award programma inzetten. De regeling gaat per 1 januari 2018 in. Green Award, het certificatieprogramma voor binnen- en zeevaartschepen heeft half december een platina label geïntroduceerd voor emissieloos varen. Het programma certificeert schepen die betere resultaten op het gebied van milieu laten zien dan wettelijk verplicht is. De Amsterdamse haven neemt sinds 2015…

  • Project LNG Breakthrough to enable LNG bunker station for Dordrecht Inland Seaports

    The Port of Rotterdam wants to realise a new multifuel bunker station for the refuelling of LNG and other cleaner fuels. Krabbegors/Duivelseiland at Dordrecht Inland Seaport has been designated as the location for this bunker station. Port of Rotterdam and Pitpoint.LNG signed a letter of intent to jointly further investigate the realisation of such a multifuel bunker station.   “The realisation of a multifuel bunker station reflects the Port of Rotterdam’s commitment to play a pioneering role, as the administrator of the biggest port in Europe, in energy transition within Europe. In this way, we will encourage the use of…

  • CLINSH: Nieuwe Europese aanbesteding voor monitoringapparatuur gestart

    Voor het Europese project CLINSH is op 14 juli 2017 de Europese openbare aanbesteding voor monitoringapparatuur van start gegaan. Deze is gepubliceerd op CTM-platform en Tenderned. Deze monitoring zal plaatsvinden op dertig schepen, waarvan: a) 15 schepen uitgerust zullen worden (door de eigenaar) met een emissie reducerende techniek of aangepast worden om op een alternatieve brandstof te varen tijdens het demonstratieproject. De gedemonstreerde technieken zijn SCR-DPF, Fuel Water Emulsion, hybride technologie, Liquefied Natural Gas (LNG) en Gas-to-Liquid (GTL). b) 15 schepen die al uitgerust zijn met een emissie reducerende techniek of al varen op een alternatieve brandstof. Voor deze schepen…

  • EURO VI motoren als mogelijke oplossing voor Stage V?

    Ontdek hoe vrachtwagenmotoren kunnen bijdragen aan vergroening van uw binnenvaartonderneming! Op dinsdag 9 mei aanstaande, tijdens de Maritime Industry Beurs in Gorinchem, organiseert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) een bijeenkomst over de toepassing van EURO VI vrachtwagenmotoren in de binnenvaart. Een serie experts geeft inzicht in vragen zoals: hoe haalbaar is het concept qua techniek en regelgeving? Is de oplossing betaalbaar? En voor wie is het eventueel geschikt?   Toepassing van EURO VI motoren voor de aandrijving van binnenvaartschepen staat momenteel volop in de belangstelling. Resultaten van een eerste pilot zijn inmiddels bekend en die zien er veelbelovend uit.…

Filter

  • Interessegebieden