Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze op onze website.

Laatste ontwikkelingen

  • Project LNG Breakthrough to enable LNG bunker station for Dordrecht Inland Seaports

    The Port of Rotterdam wants to realise a new multifuel bunker station for the refuelling of LNG and other cleaner fuels. Krabbegors/Duivelseiland at Dordrecht Inland Seaport has been designated as the location for this bunker station. Port of Rotterdam and Pitpoint.LNG signed a letter of intent to jointly further investigate the realisation of such a multifuel bunker station.   “The realisation of a multifuel bunker station reflects the Port of Rotterdam’s commitment to play a pioneering role, as the administrator of the biggest port in Europe, in energy transition within Europe. In this way, we will encourage the use of…

  • EIBIP at the Connecting EU Conference 2017 in TALLINN

    The Connecting Europe Conference 2017 organised by the Directorate-General for mobility and transport (DG MOVE) of the European Commission was held in Tallinn, Estonia, September 21st & 22nd, 2017, related to the Estonian EU Presidency 2017. Focus of the Conference was the identification of policies, as well as financing for investment in the transport sector in terms of the EU financial framework after 2020. The European Inland Barging Innovation Platform (EIBIP) and the German innovation centre D-ZIB promoting the uptake of green technology and efficient sailing by the inland waterway transport sector, had a joint booth with three other EU-projects:…

  • EURO VI motoren als mogelijke oplossing voor Stage V?

    Ontdek hoe vrachtwagenmotoren kunnen bijdragen aan vergroening van uw binnenvaartonderneming! Op dinsdag 9 mei aanstaande, tijdens de Maritime Industry Beurs in Gorinchem, organiseert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) een bijeenkomst over de toepassing van EURO VI vrachtwagenmotoren in de binnenvaart. Een serie experts geeft inzicht in vragen zoals: hoe haalbaar is het concept qua techniek en regelgeving? Is de oplossing betaalbaar? En voor wie is het eventueel geschikt?   Toepassing van EURO VI motoren voor de aandrijving van binnenvaartschepen staat momenteel volop in de belangstelling. Resultaten van een eerste pilot zijn inmiddels bekend en die zien er veelbelovend uit.…

  • Nieuwe emissie-eisen voor de binnenvaart: NRMM Fase V

    Het stellen van eisen aan de uitstoot van binnenvaartschepen is een recente ontwikkeling. Veel mensen herinneren zich nog wel de invoering van emissie-eisen CCR-I en CCR-II in respectievelijk 2003 en 2007. Daarna werd het een tijd stil. Er werd weliswaar gesproken over CCR-III en CCR-IV, maar deze eisen kwamen er uiteindelijk nooit.   Nieuwe hoofd- en hulpmotoren voor een binnenvaartschip moeten op dit moment voldoen aan emissie-eisen voor Non-Road Mobile Machinery (NRMM) óf van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Actuele normen voor de binnenvaart staan bekend als respectievelijk NRMM Fase IIIA en CCR-II. Deze twee normen zijn nagenoeg…

  • Schippers gezocht voor proef duurzame technieken binnenvaart

    De Europese aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun schip en van de binnenvaartsector is gestart. Van 28 februari tot en met 24 april 2017, 12.00 uur kunnen binnenvaartschippers zich inschrijven voor de aanbesteding van het project CLean INland SHipping (CLINSH). CLINSH is een Europees project dat investeert in duurzaam vervoer over water.   De binnenvaart is een belangrijke schakel in de logistieke keten. Grote volumes worden over lange afstand getransporteerd. Om ervoor te zorgen dat de binnenvaart ook in de toekomst haar rol in de logistieke keten behoudt, moet zij investeren in schonere schepen. Dit…

  • Start proef duurzame technieken binnenvaart

    Het Europese demonstratieproject CLean INland SHipping (CLINSH) investeert in duurzaam vervoer over water. In februari 2017 start een aanbesteding voor ondernemers die willen investeren in de verduurzaming van hun schip én willen bijdragen aan de kennis over emissiereducerende technieken voor de binnenvaart. De provincie Zuid-Holland is lead partner van CLINSH en investeert samen met 16 partners uit België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.   Waarom meedoen? Op dit moment staat de binnenvaart voor een opgave om te verduurzamen. Dat betekent dat de sector nu moet investeren in schonere schepen. Dit kunnen investeringen zijn in geheel schonere schepen, maar ook…

Filter

  • Interessegebieden