development · 6 jaar geleden

Innovatief binnenvaartschip Borelli gaat emissieloos varen met Skoon

Op de openingsdag van Maritime Industry 2018 maakten Patrick Hut, partner van het EICB Innovation Lab, en Peter Paul van Voorst bekend dat The Blue World en Skoon Energy gaan samenwerken. Vanuit een gedeelde passie voor verduurzaming van de scheepvaart bundelen de twee partijen de krachten. Gezamenlijk zetten ze zich in voor het realiseren van volledige elektrisch aangedreven scheepsvoortstuwing. Als showcase gaat het innovatieve binnenvaartschip Borelli binnenkort emissieloos varen op een speciale Skoonbox.

 

De Skoonbox is een uitwisselbaar batterijpakket ter grootte van één TEU. Dit systeem stelt de 110 meter lange Borelli in staat om op een deel van het traject tussen Rotterdam en Hengelo volledig elektrisch te gaan varen. Doordat het schip reeds uitgerust is voor dieselelektrische aandrijving lag het binnen de mogelijkheden op relatief eenvoudige manier te laten zien wat het Skoon concept inhoudt.

Als startup richt Skoon zich op optimaal gebruik van opgewekte schone energie. Door pieken in de energieproductie van windmolens en zonnepanelen op te vangen, deze groene energie in Skoonboxen op te slaan en beschikbaar te stellen voor diverse toepassingen zoals de scheepvaart.

Binnenvaartondernemer Patrick Hut van The Blue World is al lange tijd bezig met vergroening. Niet alleen met betrekking tot het terugbrengen van energiegebruik op schepen, maar ook met het toepassen van duurzame energie. Deze gedeelde visie en ambitie bracht de twee partijen bij elkaar en leidde tot deze showcase. Patrick Hut: ‘De snelheid waarmee Skoon het volledig elektrisch varen in de markt kan brengen, spreekt ons aan. Omdat we geloven dat het voor ons en onze klanten ook zakelijk gezien een interessante stap kan zijn, zijn we de samenwerking aangegaan.’

Skoon oprichters Peter Paul van Voorst en Daan Geldermans zijn vereerd om met The Blue World samen te werken. Daan Geldermans: ‘’De techniek aan boord van de Borelli, in combinatie met de kennis en kunde van de bemanning, maakt het toegankelijk om over te gaan naar batterij-elektrisch varen.’